Lifestyle

Tips voor een goed sollicitatiegesprek

Ok in mijn andere blogs deze week gingen we aan de slag om op gesprek te mogen komen bij een toekomstige werkgever. Je hebt de vacature gevonden van je dromen, de perfecte motivatiebrief en CV gestuurd en hoera (!), je mag op gesprek! Maar dan zijn we er nog niet, je hebt de baan nog niet, nu moet je jezelf bewijzen in een gesprek. Maar daar gaan we wel voor zorgen! Ik heb vandaag tips voor je voor een goed sollicitatiegesprek.

Do’s tijdens een gesprek

  • Zorg dat je je eigen sollicitatiebrief en CV meeneemt. Wil je helemaal indruk maken? Zorg dat je 2 kopietjes bij je hebt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je gesprekspartner het vergeten is op hun bureau. Dan kun jij ze met een glimlach je CV in hun snoetje drukken. Nou dan maak je indruk! Oh en vergeet niet de documenten in een net mapje te doen, kost niets bij de Action maar het komt geweldig over en je papieren kreuken niet.
  • Moet je even wachten totdat de persoon komt waarmee je het gesprek hebt? Blijf gewoon even staan. Het komt heel proactief over als je staat en iemand komt je halen. Eigenlijk geef je de indruk dat je er zin in hebt en gemotiveerd bent!
  • Ga niet met je armen over elkaar zitten tijdens het gesprek, dit geeft aan dat je een gesloten of zelfs een ongeïnteresseerde houding hebt. Dat is natuurlijk niet was je wil uitstralen. Leg ze rustig op de tafel of op je schoot of gebruik ze in je gesprek (dat doe ik altijd, ik praat met mijn handen, zelfs aan de telefoon haha).
  • Zorg voor gepaste kleren waar jij je comfortabel in voelt. Dat straal je dan ook uit. Ik heb een keer een gesprek gevoerd met een dame die bij mij solliciteerde. Ze had een flink decolleté en ik kon bijna tot haar buik kijken tijdens het gesprek. Ik vond het heel ongemakkelijk en het had wel een negatief effect bij mijn keuze om iemand aan te nemen. Ik heb ook weleens iemand gehad die kwam solliciteren bij een advocatenkantoor en aan kwam zetten in een hoodie en een spijkerbroek. Ja eh nee. Bij de supermarkt als vakkenvuller, sure, maar niet voor een kantoorfunctie. Tenzij je echt je voorwerk hebt gedaan en je ziet dat het een informeel sfeer op het kantoor is.
  • Heeft het bedrijf een website? Bestuderen! Zorg dat je weet wat er globaal op die site staat mocht je er vragen over krijgen. Wees voorbereid, het toont dat je er voor gaat en er tijd in hebt gestoken.
  • Zorg dat je het nummer van je gesprekspartner in je telefoon hebt staan. Ben je om wat voor reden dan ook te laat, laat op tijd weten dat je later ben. Te laat komen kan gebeuren, dat is overmacht. Als jij 20 minuten voordat je gesprek belt dat je trein vertraging heeft dan is hier vaak wel begrip voor. Kom je zonder iets te melden 5 minuten te laat dan heb je een streepje tegen.

Dont’s tijdens het gesprek

  • Als het weer mag (ivm de 1,5 mtr Corona maatregelen): Geef niet een slap handje, maar een normale/stevige handdruk. Hallo, ik kom bij jullie een nieuwe carrière opbouwen! Dit is echt het eerste wat je leert bij een sollicitatietraining.
  • Een half uur te vroeg komen. Dan moet je ook best lang blijven staan enzo. Nee de meeste mensen die ik ken vinden het vervelend als een sollicitant veeeeeel te vroeg aankomt. Ongeveer 5 à 10 minuten te vroeg is echt prima.
  • Doe 1 ik herhaal 1(!) spuitje parfum of aftershave. Ik weet dat je bang bent voor angstzweet, maar dat hoeft echt niet. Het is echt ondoenlijk voor je gesprekspartner om in een ruimte te zitten met een giga parfum-walm. Spuit het ook zeker niet op 10 minuten voordat je het gesprek in gaat.
  • Liegen op je CV. Als je tijdens het gesprek door de mand valt dan kun je de baan op je buik schrijven. Dat is zonde.
  • Ga niet in je eerste gesprek beginnen over je salaris. Wacht totdat de werkgever er zelf toevallig over begint of als ze de baan aan je aanbieden. Dan is het vroeg genoeg om erover te beginnen. Je hebt ze dan al overtuigt dat jij DE persoon bent die ze zoeken en dan zijn werkgevers ook vaak bereidwilliger om te onderhandelen. Geloof me, ik weet dit uit ervaring.
  • Last but not least, laat je nooit negatief uit over je vorige werkgever of vroegere collega’s! Ook al waren het horken, maakt niet uit. Het komt gewoon niet goed over.

Tot zover mijn tips! Heb je ook tips? Deel ze hieronder!
Heel veel succes mocht je een gesprek binnenkort hebben. Ik weet zeker dat je het kan ;)!

Over auteur

Hi ik ben Lianne en ik ben oprichtster van PinkBudget.nl. Ik startte in februari 2015 deze budget blog welke eigenlijk is ontstaan uit 2 grote interesses: schrijven en budget bewust zijn. Ik merkte dat mijn definitie van goedkoop anders is dan die van de mensen om mij heen. Ook keken mensen mij vaak aan voor tips waardoor ik besloot een blog te starten om de tips via het internet te delen. Inmiddels blog ik over alles wat mij bezighoud en heb ik een klein shopje opgezet.

Samen met mijn man Patrick woon ik met onze 2 kids Dean (2011) en Skye (2017) in Hoofddorp. In het dagelijks leven ben is Assistant Teamlead Operations bij Byte. In mijn vrije tijd blog ik graag of ben ik aan het knutselen of de hort op met mijn kids.